510

Jasper Niens

Het werk in de publieke ruimte dat Jasper Niens (Nederland, 1980) maakt is vaak controversieel. Het roept reacties op die iets zeggen over de verhouding tussen privaat en publiek. Niens kent het publiek een actieve rol toe. Je kunt zijn beelden gebruiken. Het besef dat het maken, gebruiken en kijken naar kunst een risico inhoudt, stelt hij radicaal aan de orde in een vorm van ‘gevaarlijke’ sculpturen. Jasper Niens is als kunstenaar een uitvinder. De achtergrond van dit werk ligt in de fascinatie voor een experimentele fusiereactor die op dit moment wordt gebouwd in Grafswald, Duitsland: de Wendelstein 7x.

Dit kunstwerk heeft ook zo’n activerende component. In feite is het een sculptuur die je kunt betreden en beklimmen. Op het moment dat zoiets mogelijk is, wordt er meteen naar veiligheidsaspecten gekeken. Daar houdt de kunstenaar in technische opzicht terdege rekening mee. Op een ander vlak roept zijn werk discussies op rondom het gebruik. Niens speelt met dat idee: wat is de verantwoordelijkheid van de kunstenaar, van de gebruiker, en in dit geval: van de organisatie die de IJsselbiënnale opzet? Zijn beeld heeft wel iets van een fuik. Waar loop je in en kom je er nog wel uit? Wie zich laat verleiden het werk te beklimmen wacht een prachtig uitzicht.

Met dank aan: Familie Garritsen, Familie Van den Berg, Villa Merkel, Galerien der Stadt Esslingen am Neckar. Het werk is gerealiseerd voor 'GOOD SPACE - Political, Aesthetic and Urban Spaces' en Gemeente Bronckhorst. Heel veel dank aan de buren: Til, Cliff, Erik en Marcel. En Gerard en Ton Niens. Lees via onderstaande link de blog van de GSRO over dit werk.

Jasper Niens

jasperniens.com
Blog GSRO

Referentiewerk

Langs de route

Zwerven langs de IJssel

Zwerven langs de IJssel

14 juni 2017 - 24 september 2017

De IJssel, de mooiste rivier van Nederland

De IJssel, de mooiste rivier van Nederland

23 juni 2017 - 25 februari 2018