IJsselbiënnale-tips

De IJsselbiënnale tipt 5 bestaande kunstwerken langs de route. Handig te combineren met een bezoek aan de IJsselbiënnale!

1. Rotjong (2013), SpaceCowboys i.s.m. Museum MORE

Het kunstenaarsduo Spacecowboys wordt gevormd door Paul Keizer (Nederland, 1958) en Albert Dedden (Nederland, 1959). De kunstenaars wonen en werken in Deventer en zijn van daaruit vertrouwd met de IJssel. Hun werk, dat ze meestal voor de openbare ruimte maken, is poëtisch en vertellend van karakter.

Bij Museum MORE is tijdens de IJsselbiënnale frontaal bij de ingang ‘Rotjong’ te zien. Een intrigerend kunstwerk. We zien een mannelijk figuur met een gewei; een groot deel van zijn lichaam is bedekt met ronde, bal-achtige vormen. Is dit een of andere mutant, of een speels jochie dat een gewei had opgezet en nu in het bubbelbad zit te spelen? Het onderbewustzijn wordt duidelijk meer gerustgesteld bij deze laatste duiding, maar juist de andere, meer verontrustende mogelijkheid mist zijn uitwerking niet.

2. Observatorium (2014), Krijn de Koning (Stichting Keizersrande)

Beeldend kunstenaar Krijn de Koning maakte rondom de ruïne van een oud steenfabriekje een bijzondere verblijfplaats. Het is een observatorium voor de wandelaar, vanwaar de weidse omgeving van de IJssel kan worden bekeken.

Op deze plek contrasteert het verval van het steenfabriekje met de maakbaarheid van het landschap (Ruimte voor de Rivier). Juist daarom koos de kunstenaar ervoor de ruïne te behouden, als het ware in te lijsten en zo een ode aan het steenfabriekje te brengen. De omlijsting en de doorkijkjes die zo gecreëerd zijn, stuurt de blik op een bijzondere manier richting het landschap. Vanuit het uitkijkpunt, gelegen op de grens van de lage en de hoge uiterwaarden, stapt de bezoeker vanuit de ruïne het weidse, nieuw aangelegde landschap in.

3. Floating Point (2012), Groenewoud/Buij i.s.m. Anningahof

Kenmerkend voor het werk van kunstenaarsduo Gerard Groenewoud (Nederland, 1958) en Tilly Buij (Nederland, 1957) is hun voorliefde voor het hergebruiken van afvalmaterialen en onderdelen uit eerder werk. Ook met de betekenis van dingen gaan ze zo om: 'het waardevolle en het gewone' veranderen voortdurend van positie en uiteindelijk is het de verbeelding van de kijker die het werk moet doen.

Tijdens de IJsselbiënnale tonen we het kunstwerk ‘Floating Point’ in samenwerking met Landgoed Anningahof. Het kunstwerk heeft lange tijd deel uitgemaakt van de collectie van de Anningahof en is nu te zien op landgoed de Haere in Olst.

De aanleiding voor dit kunstwerk was ooit een biologische melkveebedrijf met een kudde bijzondere koeien van wiens melk kaas wordt gemaakt. De koeien komen oorspronkelijk van het kanaal-eiland Jersey bij de Franse kust ligt. In de verte moeten de voorouders van de Jersey-koeien het rotseiland Mont-Saint-Michel aan de horizon hebben zien oprijzen als een dromerig utopia. Hier een schaalmodel in een gele uitvoering, alsof het om een kaas in een pekelbad gaat.

Op de nieuwe locatie Havezate de Haere en in het licht van de IJsselbiënnale gaat het kunstwerk vooral over de invloed van de hoogte van het water. Immers, Mont-Saint-Michel is een deel van de tijd niet bereikbaar omdat de toegangsweg onder water komt te staan bij vloed. Ook De Haere is ooit gebouwd op een hoger gelegen punt om overstroming te voorkomen.

4. Migratie van Wolven en Edelherten (2017), Margreet Hajee & Wanda Schaap

Voor de IJsselbiënnale hebben Wanda Schaap en Margreet Hajee het plan gemaakt om de moeizame migratie van wolven en edelherten over de IJssel te stimuleren. Elke zondag in juli en augustus, van 12 tot 15 uur, worden er 300 wolven van oost naar west en 300 edelherten van oost naar west overgezet met Het Kleine Veer tussen Hattem en Zwolle. 

Ze zijn 50 cm hoog, €60,- per stuk en zijn gemaakt van cortenstaal en gemonteerd op een stok die je gemakkelijk de grond in kan slaan. Een setje van een wolf  en een hert, of twee wolven of twee herten kost €100,0. Je mag ze natuurlijk zelf overvaren en je krijg ze naderhand thuis gestuurd (na afloop van de tentoonstelling). 

De overgezette wolven en edelherten zijn te zien op de taluuds van de haven bij Hattem en in de tuin van familie Groten aan de overzijde. 

5. Glazen Engel (2010), Herman Lamers (gemeente Zwolle)

Op de Grote Markt, vlakbij de Grote Kerk in Zwolle staat een glazen gestalte. Deze aartsengel Michaël is beeldbepalend voor de geschiedenis van Zwolle. Op één van de kleine torens van de Grote Kerk staat een bronssculptuur van een aanvliegende engel met getrokken zwaard. Ook dat is aartsengel Michaël. Het beeld van Lamers is in zekere zin een eigentijdse reactie op de historische voorganger.

Het zwaard is hem ontnomen en hij draagt moderne kleding. De nieuwe engel kijkt een beetje verlegen om zich heen, alsof hij zich niet goed raad weet met zijn omgeving en met de taferelen die zich op het plein afspelen. De tijden zijn veranderd. De ontheemde engel probeert zijn positie te bepalen in de nieuwe situatie en zijn weg te vinden in het hedendaagse tijdsgewricht.

De glazen engel slaat een brug tussen verleden en heden. Hij verbindt de geschiedenis van de plek met de actualiteit. De transparante verschijning benadrukt de kwetsbaarheid van de engelachtige gestalte en geeft aan dat de engel weliswaar op de moderne mens líjkt, maar tegelijk ook een staat van onthechting reflecteert.