Veelgestelde vragen

1. Ik heb nog geen kant en klaar plan, maar wel een idee. Mag ik dat ook indienen?Je mag een plan indienen, ook als het nog niet helemaal uitgewerkt is. Geef wel bij alle vragen aan wat je al wel weet. Wellicht kunnen wij je nog koppelen aan anderen met vergelijkbare ideeën. We stellen je in de gelegenheid de andere dingen aan te vullen als we voldoende zien in het eerste plan. 

2. Moet je de hele periode van de IJsselbiënnale meedoen? 
Nee. De activiteit moet wel binnen de periode van de IJsselbiënnale vallen. Eenmalig, 1 x per week, 1 x per maand, etc. 

3. Zijn alle activiteiten overdag of kan het ook ‘s avonds of ‘s nachts?
De meeste activiteiten zijn overdag, maar ook ‘s avonds is prima mogelijk. Een enkele keer is er een nachtactiviteit. 

4. Moet je je eigen activiteit financieren?

Ja. Wij bieden ons netwerk aan als ondersteuning. IJsselbiennale heeft een (zeer beperkt) budget om financiële ondersteuning te geven, wanneer dit bijvoorbeeld nodig is om de puntjes op de i te zetten. Dit kan nooit de drager van de activiteit zijn. Wel kijken we of we je kunnen helpen met nadenken over de financiering, met advies, door middel van hulp bij crowdfunding, welke fondsen je kunt benaderen en eventueel meelezen in fondsaanvragen.

5. Kunnen jullie iets betekenen bij het aanvragen van subsidies, fondsenwerving en/of crowdfunding?
Wij vragen geen subsidies aan voor activiteiten, dat moet je zelf doen. We kunnen wel tips geven over fondsen die je aan kunt schrijven en eventueel meelezen met een aanvraag. Soms kun je activiteiten bundelen om een gezamenlijke aanvraag in te dienen.

6. Faciliteert IJsselbiënnale een centrale crowdfunding?
Nee, dat doen wij als organisatie niet, vooral om onduidelijkheden uit de weg te gaan. 

7. Kunnen we subsidie aanvragen bij de gemeente voor onze activiteit? 

Dat is verschillend per gemeente. 

8. Is er begeleiding mogelijk vanuit de IJsselbiënnale bij het organiseren van een activiteit?
Voor begeleiding hebben wij helaas geen tijd. Wel voor advies. En als je ergens over wilt sparren, dan doen we dat graag. Wellicht kunnen we helpen door je in contact te brengen met de juiste mensen.

9. Ik woon niet in de IJsselvallei. Mag ik toch meedoen?
Ja. 

10. Mag ik entree vragen bij mijn activiteit? En is dat hele bedrag dan voor mijzelf? 
Ja, dat mag. Zorg er wel voor dat dit goed gecommuniceerd wordt, zodat bezoekers niet voor verrassingen komen te staan. 

11. Waar wordt het programma gepubliceerd?
Via de PR-kanalen van de IJsselbiënnale, de exacte communicatiemiddelen worden nog bepaald. 

12. Hoe gaat de routing naar de activiteiten?
We voorzien alle activiteiten van een vlag of beachflag, die je zelf goed zichtbaar kunt ophangen/plaatsen. Je kunt zelf eventueel bordjes plaatsen vanaf de route naar je eigen locatie. Grote concentraties van activiteiten die lange tijd duren, kunnen we opnemen op de routekaart.

13. Hoe weet ik of de locatie die ik gekozen heb voor mijn kunstwerk/activiteit mag gebruiken?
(Fysieke) kunstwerken mogen niet ‘botsen’ met de kunstwerken van de IJsselbiënnale. Kunst heeft ruimte nodig. Wij bekijken of dit het geval is en nemen hierover een besluit. Eventueel helpen we met zoeken naar een andere geschikte locatie.

Als er een vergunning nodig is voor het plaatsen van een kunstwerk (bijv. gemeente, waterschap, Rijkswaterstaat), moet je hier zelf voor zorgen. Wij kunnen hierin adviseren. Soms kan het handig zijn om een aantal activiteiten te bundelen en een gezamenlijke aanvraag te doen.

14. Worden er kaarten verkocht?
Wij verkopen informatie, géén entreetickets. Er worden routekaarten verkocht, net als een reisgids en/of app. Ook denken we erover om per kunstwerk informatie te verkopen.

15. Ik zoek een expositieruimte.
Wij kennen er wel een paar en koppelen jullie graag aan elkaar. Soms zullen we ook een voorstel doen om samen met een aantal andere kunstenaars te exposeren, zodat een tentoonstelling meer body krijgt.

16. Mag onze activiteit ook wat verder van de IJssel af liggen? 
Ja, dat mag, als er maar voldoende binding met de IJssel is. Ook is het slim om te bedenken of de bezoekers om willen fietsen voor je activiteit. Maak het dus speciaal en zorg er bijvoorbeeld voor dat er aan de route zelf al wat te zien/beleven is van je activiteit. Hierdoor zul je bezoekers sneller inspireren om een omweg te maken.